Als uw kantoor verhuisd naar een locatie dan levert dat voor alle betrokkenen een boel werk en spanning op.
Voor alles op de nieuwe plek weer in orde is, alles netjes staat en men weer aan de slag kan moeten vaak nog wel een paar bergen verzet worden.
En alsof het juist inrichten van de nieuwe kantoor omgeving nog niet genoeg actie met zich meebrengt….er moet dan ook nog een oude kantoor ruimte netjes en bezemschoon worden opgeleverd.
Precies daarover gaat deze blog. Reacties op deze blog zijn meer als welkom. Ik zal ingaan op iedere reactie.
Ik meen over dit onderwerp mee te kunnen praten omdat ik als 20 jaar leiding geef aan IT-recycling. En het ontruimen van kantoren is een van de services die IT-recycling aanbiedt. Ik heb vele malen kantoor ontruimingen meegemaakt en met deze blog wil ik u enkele handige tips aan de hand doen die u veel geld, moeite en stress kunnen besparen.
10 tips : Het opleveren van de oude kantoor ruimte na een bedrijfsverhuizing.
- Meteen kantoor ontruimen en niet voor je uit schuiven. We komen wel eens in kantoren die jaren na de verhuizing nog ontruimd moeten worden. Ik zou iedereen echt op het hart willen drukken om het ontruimen van je oude kantoor meteen op te pakken na de bedrijfsverhuizing. Dan is die zaak afgewikkeld en kan men gewoon verder met de nieuwe locatie. Dit voelt voor de betrokkenen emotionele ook veel beter. Nog beter is het zelfs als voordat je gaat verhuizing de ontruiming van je oude kantoor in gang te zetten.
- Plan de bezichtiging ruim van te voren. En laat een offerte opstellen. In de offerte moet echt precies staan wat ze gaan doen. En er moet instaan wat het uiteindelijke resultaat moet worden. Je moet de offerte echt goed lezen, want als ze later iets moeten doen wat niet in de offerte stond dan is het meerwerk, en dat kan lelijk veel geld kosten. Let ook op kleine lettertjes, aansprakelijkheid en uitsluitingen van die aansprakelijkheid. Als je niet binnen een paar dagen een nette offerte krijgt dan lijkt het me beter om niet met die partij in ze te gaan.
- Probeer niet oud kantoor meubilair te verkopen of de kringloop ermee vol te stoppen. Er is gewoon echt geen handel in gebruikt kantoor meubilair. Gebruikt kantoormeubilair moet afgevoerd worden en gerecycled. En maak vooral niet de fout een boel tijd te steken in allerlei handelaren en kringloop centra die dan toezeggen je te komen helpen en dan als puntje bij paaltje kont nemen ze een paar mooiere meubels mee en laten je met de rest zitten. Mijn tip: Niet soebatten met die rotzooi, gewoon af laten voeren door een degelijke firma die echt alles voor je ontruimd.
- Kluizen en brandkasten: Die kun je NIET verkopen, er zit ASBEST in en dat is gemene troep. En brandkasten en kluizen kosten VEEL GELD om op te laten ruimen. Probeer een akkoordje te maken met de volgende gebruiker of de eigenaar van het pand.
Meer weten over brandkasten afvoeren? https://it-recycling.nl/bedrijf-ontruimen/kluis-verwijderen/
- Airco’s: Dit is hetzelfde verhaal. Hier zitten CFK’s en die moeten er uit en dat kost veel geld. Als die airco eruit is moet er waarschijnlijk gestuct en geverfd worden en dat zijn allemaal kosten. Probeer een dealtje te maken voor de volgende gebruiker. Als die gratis de oude airco overneemt bent u er makkelijk vanaf. Meer weten over het opruimen van uitgediende aircos? https://it-recycling.nl/bedrijf-ontruimen/airco-verwijderen/
- Pas op met wie je in zee gaat. En maak vooral duidelijke afspraken. We hebben meerdere keren meegemaakt dat we een ontruiming moesten doen nadat een andere partij ook al een poging had gedaan en een enorme ravage had achtergelaten. Wellicht handig referenties te vragen. En hoe zijn ze gecertificeerd? Verder lijkt het me niet handig om voorruit te betalen.
- Liever geen kringloopwinkel. Ik heb beslist niks tegen kringloop winkels. Bijvoorbeeld hier in Uden zit een hele goede zelfs. Verder ben ik natuurlijk voorstander van product hergebruik en recycling. Wij horen echter regelmatig van onze klanten over nare ervaringen als het gaat om kantoor ontruimingen door kringloop winkels. Ik heb echt het idee dat een kantoor niks is voor een kringloop winkel.
- Stel je oude buren tijdig in kennis dat je gaat ontruimen. Want ontruimen kan overlast veroorzaken. Samen met je buren kun je misschien ook na gaan denken waar vrachtwagens en containers moeten komen te staan.
- Veel koks bederven de brei. Zorg dat er binnen jullie organisatie een persoon het aanspreekpunt is voor de ontruiming, en niet meer als een.
- Laatste tip: Neem even contact op met ons als je kantoor ruimte hebt die leeg moet.