We maken elk jaar een berekening. We zijn hiermee begonnen in 2013, we doen dit dus nu al 10 jaar. Het jaar 2021 zijn we heel voorzichtig begonnen met BLAUWE diesel te verbruiken in enkele auto’s – namelijk de kleine diesels die we hebben, een personen wagen en een busje. Het ging hier eerst om 30% blauwe diesel; dat wil zeggen 70% minerale diesel en 30% diesel van plantaardige oorsprong. Dit was omdat we geen idee hadden hoe dat uit ging pakken en of onze diesel er goed op zou lopen.
Aan het eind van 2021 hebben we toen van de fabrikant een verantwoording gekregen op basis van getankte liters. Onze kleine diesel motoren hebben hierdoor 27% minder co2 uitgestoten en op de gehele CO2 uitstoot was de reductie 4%. In het jaar 2022 zijn onze vrachtwagens gaan rijden op blauwe diesel (100%). Dit is van plantaardige en niet fossiele oorsprong. In deze berekening gaan we ervan uit dat rijden op plantaardige brandstof een co2 reductie geeft van 90%. Verder zien we door de inzet van 104 zonnepanelen een daling van de co2 uitstoot door lager elektra verbruik. Ook zijn inmiddels twee op fossiel rijdende luxewagens vervangen door elektrische modellen. In vergelijking van enkele jaren terug is onze co2 uitstoot met meer dan 80% gedaald. Wij hebben dus de 2030 Parijs milieudoelen nu al gehaald. Op deze pagina ziet u alleen een resumé van deze berekening. Op aanvraag sturen we de volledige berekening met toelichting.